Forumet är öppet igen. Nytt tema är under uppbyggnad.

Vanliga frågor

Inloggnings- och registreringsfrågor

Varför måste jag ens registrera mig?
Det är det inte säkert att du måste, det är upp till administratören att bestämma om du måste registrera dig eller inte för att kunna skriva och/eller läsa inlägg. Men registrering ger dig tillgång till utökade funktioner som inte finns för gäster som till exempel visningsbilder, personliga meddelanden, skicka e-post till andra användare, medlemskap i användargrupper, med mera. Det tar endast några minuter att registrera sig, så det rekommenderas.
Upp
Vad är COPPA?
COPPA, eller Child Online Privacy and Protection Act of 1998, är en lag i USA som kräver att webbplatser som samlar in information från barn under 13 år har skriftligt tillstånd från föräldrarna. Om du är osäker på om detta rör dig som försöker att registrera dig, eller om det rör webbplatsen du försöker registrera dig på, kontakta ett juridiskt ombud för hjälp. Observera att phpBB inte kan ge juridisk rådgivning och inte kan kontaktas angående något som helst juridiskt.
Upp
Varför kan jag inte registrera mig?
Det är möjligt att administratören har bannlyst din IP-adress eller förbjudit det användarnamn du försöker registrera dig med. Ägaren av webbplatsen kan också ha inaktiverat nyregistreringar för att förhindra att nya besökare blir medlemmar. Kontakta en administratör för hjälp.
Upp
Jag har registrerat mig men kan inte logga in!
Försäkra dig först och främst om att du anger rätt användarnamn och lösenord. Om de stämmer så kan en av två saker ha hänt. Om COPPA-stöd är aktiverat och du under registreringen angav att du är under 13 år så måste du följa instruktionerna du fått. Vissa forum kräver också att nya registreringar aktiveras innan de kan användas, antingen av dig själv eller av an administratör; denna information visades under registreringen. Om du har fått ett e-postmeddelande, följ instruktionerna i det. Om du inte fått ett e-postmeddelande så kanske du angav en felaktig e-postadress eller så fastnade e-postmeddelandet i ett skräppostfilter. Om du är säker på att e-postadressen du angav var korrekt, kontakta en administratör.
Upp
Varför kan jag inte logga in?
Det finns flera möjliga förklaringar till detta. Först och främst, försäkra dig om att ditt användarnamn och lösenord stämmer. Om du är säker på att de stämmer, kontakta administratören för att försäkra dig om att du inte har bannlysts från forumet. Det är också möjligt att administratören har gjort en felinställning och behöver åtgärda detta.
Upp
Jag har registrerat mig men kan inte logga in längre?!
Det är möjligt att en administratör har raderat eller inaktiverat ditt användarkonto av någon orsak. Dessutom rensar många forum då och då bort användare som inte postat på länge för att minska storleken på databasen. Om så har skett, registrera dig igen och försök involvera dig mer i diskussionerna.
Upp
Jag har glömt bort mitt lösenord!
Ingen panik! Även om du inte kan återfå ditt nuvarande lösenord så kan du enkelt återställa det. Gå till inloggningssidan och klicka på Jag har glömt mitt lösenord. Följ instruktionerna och du kommer att kunna logga in igen inom kort.
Upp
Varför loggas jag ut automatiskt?
Om du inte kryssar i Logga in mig automatiskt när du loggar in så kommer du endast att hållas inloggad för en viss tid. Detta förhindrar att någon annan använder sig av ditt konto. För att förbli inloggad, kryssa i rutan nästa gång du loggar in. Detta rekommenderas inte om du besöker forumet från en delad dator, t.ex. bibliotek, internetcafé, datorsal, osv. Om du inte ser denna kryssruta så har forumadministratören inaktiverat denna funktion.
Upp
Vad gör “Ta bort alla forumcookies”-länken?
Genom att klicka på den länken så tas alla cookies som har skapats av phpBB3 bort. Dessa cookies innehåller information som håller dig inloggad på forumet och håller reda på vilka trådar du läst och inte läst. Om du har problem med att logga in eller logga ut så kan det hjälpa att ta bort alla forumcookies.
Upp

Alternativ och inställningar

Hur ändrar jag mina inställningar?
Om du är registrerad så sparas alla dina inställningar i forumets databas. För att ändra inställningar, klicka på Kontrollpanel-länken (finns oftast längst upp på forumsidorna men så är inte alltid fallet). Här kan du ändra alla dina inställningar och alternativ.
Upp
Hur förhindrar jag att mitt användarnamn visas i listorna över vilka som är online?
I kontrollpanelen under “Inställningar” finns alternativet Dölj att jag är online. Om du sätter denna inställning till Ja så kommer du endast att visas för administratörer, moderatorer och dig själv. Du kommer att räknas som en dold användare.
Upp
Tiderna stämmer inte!
Det kan vara så att tiderna som visas är för en annan tidszon än den du befinner dig i. Om så är fallet, gå till din kontrollpanel och ändra till rätt tidszon, t.ex. Stockholm, London, Paris, New York, Sydney, osv. Observera att endast registrerade användare kan byta tidszon, detta gäller även de flesta andra inställningar. Så om du inte har registrerat dig än, gör det nu!
Upp
Jag ändrade tidszon men tiderna stämmer fortfarande inte!
Om du är säker på att du har valt rätt tidszon och att du har har ställt in sommartid korrekt och tiderna fortfarande inte stämmer så är serverns klocka felinställd. Underrätta en administratör om detta problem så att de kan åtgärda det.
Upp
Mitt språk finns inte med i listan!
I så fall har förmodligen inte administratören installerat ditt språk eller så har ingen översatt forumet till ditt språk. Fråga administratören om de skulle kunna installera språkpaketet du vill ha. Om språkpaketet inte finns så är du välkommen att skapa en ny översättning. Mer information finns på phpBB® webbplats.
Upp
Vad är bilderna bredvid mitt användarnamn?
Det finns två bilder som kan visas tillsammans med ett användarnamn i inlägg. Den ena är en titelbild, oftast är dessa bilder i form av stjärnor, prickar eller block som visar hur många inlägg du har gjort eller din status på forumet. Den andra bilden, oftast är den större, är känd som en visningsbild och är i allmänhet unik eller personlig för varje användare. Det är upp till forumadministratören att tillåta visningsbilder och välja vilka sätt visningsbilder kan användas på. Om du inte kan använda visningsbilder, kontakta en forumadministratör och fråga de om deras anledning till detta.
Upp
Hur visar jag en visningsbild?
331/5000 I kontrollpanelen, under ”Profil” kan du lägga till en avatar genom att använda någon av följande fyra metoder: Gravatar, galleria, avlägsen eller ladda upp. Det är upp till administratörerna att aktivera visningsbilder och välja hur visningsbild kan göras tillgängliga. Om du inte kan använda visningsbild, kontakta en administratör
Upp
Hur ändrar jag min titel?
Titlar, som visas under ditt användarnamn, visar hur många inlägg du har gjort eller identifierar speciella användare, t.ex. moderatorer eller administratörer. I allmänhet kan du inte ändra namnet på några forumtitlar eftersom de ställs in av forumadministratören. Missbruka inte forumet genom att posta i onödan bara för att ändra din titel. De flesta forum tolererar inte detta och en moderator eller administratör kommer helt enkelt att sänka ditt inläggsantal.
Upp
När jag försöker skicka e-post till en användare så kräver forumet att jag loggar in?
Endast registrerade användare kan skicka e-post via det inbygga e-postformuläret till andra användare och endast om det har aktiverats av administratören. Detta för att förhindra att anonyma användare använder det för att skicka skräppost.
Upp

Tråd- och inläggsfrågor

Hur skapar jag en ny tråd i en kategori?
För att skapa en ny tråd i en kategori, klicka på den relevanta knappen på antingen kategori- eller trådsidan. Möjligen så måste du registrera dig innan du kan skriva ett meddelande. En lista över vilka behörigheter som du har finns längst ner på kategori- och trådsidorna. Exempel: Du kan skapa nya trådar i denna kategori, Du kan bifoga filer i denna kategori, osv.
Upp
Hur ändrar och raderar jag inlägg?
Såvida du inte är administratör eller moderator kan du endast redigera och ta bort dina egna inlägg. Du kan redigera ett inlägg (ibland bara under en begränsad tid från det att inlägget gjorts) genom att klicka på redigera-knappen för det relevanta inlägget. Om någon redan svarat på ditt inlägg så kommer det att finnas en liten textrad under ditt inlägg efter att du redigerat det, som visar hur många gånger och när du har redigerat inlägget. Detta kommer inte att visas om ingen har svarat på ditt inlägg. Det kommer inte heller att visas om det är en moderator eller administratör som redigerat inlägget. Dock kan de om de vill lämna ett meddelande om vad de ändrat och varför. Observera att vanliga användare inte kan ta bort ett inlägg om det redan besvarats.
Upp
Hur lägger jag till en signatur till mitt inlägg?
För att lägga till en signatur till ett inlägg måste du först skapa en signatur, detta gör du via din kontrollpanel. När du väl skapat din signatur kan du kryssa i Infoga min signatur-rutan i inläggsformuläret för att lägga till din signatur till ditt inlägg. Du kan också automatiskt alltid infoga din signatur till alla dina inlägg genom att ändra inställningarna i din profil (du kan fortfarande förhindra att signaturen infogas i enskilda inlägg genom att klicka ur Infoga min signatur-rutan i inläggsformuläret).
Upp
Hur skapar jag en omröstning?
Det är enkelt att skapa en omröstning. När du postar en ny tråd (eller redigerar det första inlägget i en tråd) så bör du se “Skapa omröstning”-fliken under inläggsformuläret (om du inte kan se detta har du inte behörighet att skapa omröstningar). Skriv in en fråga för omröstningen i “Omröstningsfråga”-rutan och sedan minst två alternativ i “Omröstningsalternativ”-rutan (hur många alternativ du får ha som mest bestäms av administratören) med varje alternativ separerat med en radbrytning. Du kan också välja det antal val användaren får välja under “Alternativ per användare”, en gräns för hur länge omröstningen ska vara (0 för en omröstning som aldrig tar slut) och till sist kan du välja om användarna får ändra sin röst.
Upp
Varför kan jag inte lägga till fler omröstningsalternativ?
Gränsen för antal omröstningsalternativ ställs in av forumadministratören. Om du behöver lägga till fler alternativ till din omröstning än vad som tillåts, kontakta en forumadministratör.
Upp
Hur redigerar eller tar jag bort en omröstning?
Som med inlägg kan omröstningar endast redigeras av inläggsskaparen, en moderator eller en administratör. För att redigera en omröstning klickar du på redigeringsknappen för det första inlägget i tråden. Om ingen har röstat så går det att ta bort omröstningen eller redigera alternativen. Om någon däremot har röstat så kan endast moderatorer och administratörer redigera eller ta bort omröstningen. Detta för att förhindra fusk.
Upp
Varför kan jag inte komma åt en kategori?
Some forums may be limited to certain users or groups. To view, read, post or perform another action you may need special permissions. Contact a moderator or board administrator to grant you access.
Upp
Varför kan jag inte bifoga filer?
Attachment permissions are granted on a per forum, per group, or per user basis. The board administrator may not have allowed attachments to be added for the specific forum you are posting in, or perhaps only certain groups can post attachments. Contact the board administrator if you are unsure about why you are unable to add attachments.
Upp
Varför fick jag en varning?
Each board administrator has their own set of rules for their site. If you have broken a rule, you may be issued a warning. Please note that this is the board administrator’s decision, and the phpBB Limited has nothing to do with the warnings on the given site. Contact the board administrator if you are unsure about why you were issued a warning.
Upp
Hur kan jag rapportera inlägg till en moderator?
If the board administrator has allowed it, you should see a button for reporting posts next to the post you wish to report. Clicking this will walk you through the steps necessary to report the post.
Upp
Vad är “Spara”-knappen i trådformuläret till för?
This allows you to save drafts to be completed and submitted at a later date. To reload a saved draft, visit the User Control Panel.
Upp
Varför måste mitt inlägg godkännas?
The board administrator may have decided that posts in the forum you are posting to require review before submission. It is also possible that the administrator has placed you in a group of users whose posts require review before submission. Please contact the board administrator for further details.
Upp
Hur knuffar jag upp min tråd?
By clicking the “Bump topic” link when you are viewing it, you can “bump” the topic to the top of the forum on the first page. However, if you do not see this, then topic bumping may be disabled or the time allowance between bumps has not yet been reached. It is also possible to bump the topic simply by replying to it, however, be sure to follow the board rules when doing so.
Upp

Formatering och trådtyper

Vad är BBCode?
BBCode is a special implementation of HTML, offering great formatting control on particular objects in a post. The use of BBCode is granted by the administrator, but it can also be disabled on a per post basis from the posting form. BBCode itself is similar in style to HTML, but tags are enclosed in square brackets [ and ] rather than < and >. For more information on BBCode see the guide which can be accessed from the posting page.
Upp
Kan jag använda HTML?
No. It is not possible to post HTML on this board and have it rendered as HTML. Most formatting which can be carried out using HTML can be applied using BBCode instead.
Upp
Vad är smilies?
Smilies, or Emoticons, are small images which can be used to express a feeling using a short code, e.g. :) denotes happy, while :( denotes sad. The full list of emoticons can be seen in the posting form. Try not to overuse smilies, however, as they can quickly render a post unreadable and a moderator may edit them out or remove the post altogether. The board administrator may also have set a limit to the number of smilies you may use within a post.
Upp
Kan jag infoga bilder?
Yes, images can be shown in your posts. If the administrator has allowed attachments, you may be able to upload the image to the board. Otherwise, you must link to an image stored on a publicly accessible web server, e.g. http://www.example.com/my-picture.gif. You cannot link to pictures stored on your own PC (unless it is a publicly accessible server) nor images stored behind authentication mechanisms, e.g. hotmail or yahoo mailboxes, password protected sites, etc. To display the image use the BBCode [img] tag.
Upp
Vad är globala anslag?
Global announcements contain important information and you should read them whenever possible. They will appear at the top of every forum and within your User Control Panel. Global announcement permissions are granted by the board administrator.
Upp
Vad är anslag?
Announcements often contain important information for the forum you are currently reading and you should read them whenever possible. Announcements appear at the top of every page in the forum to which they are posted. As with global announcements, announcement permissions are granted by the board administrator.
Upp
Vad är notiser?
Sticky topics within the forum appear below announcements and only on the first page. They are often quite important so you should read them whenever possible. As with announcements and global announcements, sticky topic permissions are granted by the board administrator.
Upp
Vad är låsta trådar?
Locked topics are topics where users can no longer reply and any poll it contained was automatically ended. Topics may be locked for many reasons and were set this way by either the forum moderator or board administrator. You may also be able to lock your own topics depending on the permissions you are granted by the board administrator.
Upp
Vad är trådikoner?
Topic icons are author chosen images associated with posts to indicate their content. The ability to use topic icons depends on the permissions set by the board administrator.
Upp

Användarnivåer och grupper

Vad är administratörer?
Administrators are members assigned with the highest level of control over the entire board. These members can control all facets of board operation, including setting permissions, banning users, creating usergroups or moderators, etc., dependent upon the board founder and what permissions he or she has given the other administrators. They may also have full moderator capabilities in all forums, depending on the settings put forth by the board founder.
Upp
Vad är moderatorer?
Moderators are individuals (or groups of individuals) who look after the forums from day to day. They have the authority to edit or delete posts and lock, unlock, move, delete and split topics in the forum they moderate. Generally, moderators are present to prevent users from going off-topic or posting abusive or offensive material.
Upp
Vad är användargrupper?
Usergroups are groups of users that divide the community into manageable sections board administrators can work with. Each user can belong to several groups and each group can be assigned individual permissions. This provides an easy way for administrators to change permissions for many users at once, such as changing moderator permissions or granting users access to a private forum.
Upp
Var hittar jag användargrupperna och hur går jag med i en?
You can view all usergroups via the “Usergroups” link within your User Control Panel. If you would like to join one, proceed by clicking the appropriate button. Not all groups have open access, however. Some may require approval to join, some may be closed and some may even have hidden memberships. If the group is open, you can join it by clicking the appropriate button. If a group requires approval to join you may request to join by clicking the appropriate button. The user group leader will need to approve your request and may ask why you want to join the group. Please do not harass a group leader if they reject your request; they will have their reasons.
Upp
Hur blir jag ledare för en användargrupp?
A usergroup leader is usually assigned when usergroups are initially created by a board administrator. If you are interested in creating a usergroup, your first point of contact should be an administrator; try sending a private message.
Upp
Varför visas vissa användargrupper i andra färger?
It is possible for the board administrator to assign a colour to the members of a usergroup to make it easy to identify the members of this group.
Upp
Vad är en “Standardgrupp”?
If you are a member of more than one usergroup, your default is used to determine which group colour and group rank should be shown for you by default. The board administrator may grant you permission to change your default usergroup via your User Control Panel.
Upp
Vad är “Teamet”-länken för något?
This page provides you with a list of board staff, including board administrators and moderators and other details such as the forums they moderate.
Upp

Personliga meddelanden

Jag kan inte skicka personliga meddelanden!
There are three reasons for this; you are not registered and/or not logged on, the board administrator has disabled private messaging for the entire board, or the board administrator has prevented you from sending messages. Contact a board administrator for more information.
Upp
Jag får oönskade personliga meddelanden!
You can automatically delete private messages from a user by using message rules within your User Control Panel. If you are receiving abusive private messages from a particular user, report the messages to the moderators; they have the power to prevent a user from sending private messages.
Upp
Jag har fått skräppost eller anstötliga e-postmeddelanden från någon på detta forum!
We are sorry to hear that. The email form feature of this board includes safeguards to try and track users who send such posts, so email the board administrator with a full copy of the email you received. It is very important that this includes the headers that contain the details of the user that sent the email. The board administrator can then take action.
Upp

Vänner och ignorerade användare

Vad är vän- och ignorerade användarelistan för något?
You can use these lists to organise other members of the board. Members added to your friends list will be listed within your User Control Panel for quick access to see their online status and to send them private messages. Subject to template support, posts from these users may also be highlighted. If you add a user to your foes list, any posts they make will be hidden by default.
Upp
Hur lägger jag till / tar jag bort användare från min vän- eller ignorerade användareslista?
You can add users to your list in two ways. Within each user’s profile, there is a link to add them to either your Friend or Foe list. Alternatively, from your User Control Panel, you can directly add users by entering their member name. You may also remove users from your list using the same page.
Upp

Sökning på forumet

Hur söker jag på forumet?
Enter a search term in the search box located on the index, forum or topic pages. Advanced search can be accessed by clicking the “Advance Search” link which is available on all pages on the forum. How to access the search may depend on the style used.
Upp
Varför får jag inga träffar på min sökning?
Your search was probably too vague and included many common terms which are not indexed by phpBB. Be more specific and use the options available within Advanced search.
Upp
Varför får jag en tom sida när jag försöker söka!?
Your search returned too many results for the webserver to handle. Use “Advanced search” and be more specific in the terms used and forums that are to be searched.
Upp
Hur söker jag efter medlemmar?
Visit to the “Members” page and click the “Find a member” link.
Upp
Hur hittar jag mina egna inlägg och trådar?
Your own posts can be retrieved either by clicking the “Show your posts” link within the User Control Panel or by clicking the “Search user’s posts” link via your own profile page or by clicking the “Quick links” menu at the top of the board. To search for your topics, use the Advanced search page and fill in the various options appropriately.
Upp

Bevakningar och bokmärken

Vad är skillnaden mellan bokmärkning och bevakning?
In phpBB 3.0, bookmarking topics worked much like bookmarking in a web browser. You were not alerted when there was an update. As of phpBB 3.1, bookmarking is more like subscribing to a topic. You can be notified when a bookmarked topic is updated. Subscribing, however, will notify you when there is an update to a topic or forum on the board. Notification options for bookmarks and subscriptions can be configured in the User Control Panel, under “Board preferences”.
Upp
Hur bokmärker jag eller prenumererar på specifika ämnen?
You can bookmark or subscribe to a specific topic by clicking the appropriate link in the “Topic tools” menu, conveniently located near the top and bottom of a topic discussion.
Replying to a topic with the “Notify me when a reply is posted” option checked will also subscribe you to the topic.
Upp
Hur bevakar jag specifika kategorier eller trådar?
To subscribe to a specific forum, click the “Subscribe forum” link, at the bottom of page, upon entering the forum.
Upp
Hur tar jag bort mina bevakningar?
To remove your subscriptions, go to your User Control Panel and follow the links to your subscriptions.
Upp

Bilagor

Vilka bilagor tillåts på detta forum?
Each board administrator can allow or disallow certain attachment types. If you are unsure what is allowed to be uploaded, contact the board administrator for assistance.
Upp
Hur hittar jag alla mina bilagor?
To find your list of attachments that you have uploaded, go to your User Control Panel and follow the links to the attachments section.
Upp

Om phpBB3

Vem har gjort detta forum?
This software (in its unmodified form) is produced, released and is copyright phpBB Limited. It is made available under the GNU General Public License, version 2 (GPL-2.0) and may be freely distributed. See About phpBB for more details.
Upp
Varför finns inte funktionen X?
This software was written by and licensed through phpBB Limited. If you believe a feature needs to be added please visit the phpBB Ideas Centre, where you can upvote existing ideas or suggest new features.
Upp
Vem ska jag kontakta med juridiska ärenden angående detta forum?
Any of the administrators listed on the “The team” page should be an appropriate point of contact for your complaints. If this still gets no response then you should contact the owner of the domain (do a whois lookup) or, if this is running on a free service (e.g. Yahoo!, free.fr, f2s.com, etc.), the management or abuse department of that service. Please note that the phpBB Limited has absolutely no jurisdiction and cannot in any way be held liable over how, where or by whom this board is used. Do not contact the phpBB Limited in relation to any legal (cease and desist, liable, defamatory comment, etc.) matter not directly related to the phpBB.com website or the discrete software of phpBB itself. If you do email phpBB Limited about any third party use of this software then you should expect a terse response or no response at all.
Upp
Hur kontaktar jag en administratör?
All users of the board can use the “Contact us” form, if the option was enabled by the board administrator.
Members of the board can also use the “The team” link.
Upp