Okonomiyaki (Osaka style)

Tipsa och dela med er om Japansk mat osv.
Användarvisningsbild

Trådskapare
lord_zubat
Star Moonie
Star Moonie

Inlägg av lord_zubat » 10 okt 2017, 21:14

Köpte Okonomiyaki-sås häromåret och hittade en liten folder med recept på Okonomiyaki, lyckades få till det rätt tillslut så nu är jag inne på tredje pannkakan på ett par dagar...

Ingredienser:
- 3/4 dl Vetemjöl (OBS, Vetemjöl inte vetemjöl!)
- 1/2 msk dashipulver (jag skulle tro att det går att ersätta med kanske 1 tsk fiskbuljong eller liknande, men den brukar vara ganska salt så pröva er fram)
- 75 ml vatten
- ca 75 g hackad vitkål (borde bli 2-3 dl cirka)
- 1 dl hackad purjolök (inte för smått)
- 1 ägg
- Fyllning av något slag, jag tog musslor (utan skal) typ 1 dl. Man kan även ta exempelvis bacon, tunna köttfiléer eller nått som inte tar så lång tid att steka.

Blanda Vetemjöl och dashipulver och tillsätt vatten. Smeten ska bli liksom lite klibbig men inte rinnig.
Tillsätt vitkål, purjolök och blanda ihop. Om man har musslor eller hackad fyllning kan man blanda i den redan nu.
Sen i med ägget och fortsätt blanda.

Hetta upp en stekpanna med smör eller olja i. Sedan ner med smeten i pannan och stek i cirka 3 minuter på medelvärme. Smeten ska gå ganska lätt att hålla ihop, annars är den för rinnig. Ska vara ungefär 2 cm tjock kaka.

Vänd därefter på kakan och stek i cirka 4 minuter till. Om man vill ha bacon eller liknande på så ska man först ha på baconen innan man vänder, och lägga ett lock över, och sedan vända på kakan ytterligare en gång (utan lock) för 2 minuters stekning till.

Därefter upp på ett lämpligt fat.

Sen kan man ha på okonomiyakisås (om man har), mayonäs, bonitoflingor och lite annat.

Om ni tycker det är svårt att vända på kakan kan man ta två stekspadar till hjälp, eller om man har en lätt stekpanna, lägga en annan stekpanna över och vända på båda så att kakan hamnar i den andra pannan.

Hoppas det inte blev alltför röriga instruktioner. Hojta till om det är oklart.
0 x

Användarvisningsbild

Igendjuret
Chat/iRC Moderator
Chat/iRC Moderator
Galaxy Moonie
Galaxy Moonie
Kön:
Stjärntecken: Skytten
Kontakt:

Inlägg av Igendjuret » 08 nov 2017, 00:01

Tack för att du delar med dig av detta! Jag kanske prövar att göra fiskbuljongsvarianten snart. Blir det bra så skriver jag om det, men tokar det till sig så låtsas jag som om ingenting. ;-)
0 x
BildBild

Användarvisningsbild

Trådskapare
lord_zubat
Star Moonie
Star Moonie

Inlägg av lord_zubat » 10 nov 2017, 21:40

Har inte provat fiskbuljong i än så länge. Jag har knappt tömt mitt paket av 500 gr dashi än. Den luktar lite som fiskmat så... det var väl det närmaste. Men var sparsam med fiskbuljongen för den lär vara ganska salt.

Går att köra utan något kött eller sånt i också, om man vill vara lite vegetarisk. Jag glömde ju ha i det här om dagen. Gick ju okej ändå. Sen kan man säkert skippa fiskbuljong också men smaken blir väl inte densamma, mer som pannkaka.

Den brukar se ganska kompakt ut i början. Brukar ta en näve hackad vitkål och kanske lite mindre hackad purjolök, och så 0,75 dl vatten och 0,75 dl mjöl och så dashi. Sen blanda och så i med ägget så blir det lite lösare.

Man får försöka hålla ihop smeten till en kaka liksom när man haft i pannan. Ju mer kompakt den är desto lättare att vända på. Men man lär sig väl.

Det är ganska intressant att se när de gör sån där i Osaka live. Aldrig sett någon vispa så fort som det där takoyaki-haket utanför Noda mitt i Osaka. Även om Osaka kanske inte är världens charmigaste håla (om man bortser från hamnen) så är det väl värt ett besök.

Har man vägarna förbi Hiroshima men inte hinner in i staden eller har kort om tid så finns utmärkt med okonomiyaki-hak på centralstationen. Där kör de en annan variant.

Först på med halva smeten (dashi, mjöl, vatten), sen strimlad vitkål, sen har man på mer smet så det ska hålla ihop, och sen vänder de på allt, på med kokta nudlar, sen stekte de nått kött bredvid och vände sedan på pannkakan över köttet och så var det klart. På med sås och grejor.

De gör ju allt på ett gigantiskt stekbord så det underlättar ju en del.

Visst ja, stekt ägg hade de på också. De verkar helt crazy i ägg där borta.

Dolt Innehåll
Detta forum kräver att du registrera eller loggar in för att se dolt innehåll.

Första gången i Hiroshima var 2006, men då skulle man tydligen äta med små stekspadar. Var livrädd att skära upp tungan så bad om "ohashi o kudasai" (ätpinnar).
0 x

Användarvisningsbild

Trådskapare
lord_zubat
Star Moonie
Star Moonie

Inlägg av lord_zubat » 10 nov 2017, 21:41

Grundstommen i Okonomiyaki är väl att den kan se ut i princip hur som helst, bortsett från huvudingredienserna (smet och vitkål).
0 x

Skriv svar Föregående trådNästa tråd