Vardagsrummet

Allmänt snack, allt från nyheter till hur man knyter en sko.
Användarvisningsbild

Igendjuret
Chat/iRC Moderator
Chat/iRC Moderator
Galaxy Moonie
Galaxy Moonie
Kön:
Stjärntecken: Skytten
Kontakt:

Re: Vardagsrummet

Inlägg av Igendjuret » 21 jul 2017, 18:18

Idag hade jag tillfälle att tjuvanvända en TV med Netflix (jag själv har inte ens ett Netflix-konto) och så upptäcker jag att Smile Precure (Glitter Force) inte bara finns där utan också att det dubbats till svenska! :O Det känns som om jag levt under en sten! Varför har ingen skrivit om detta någonstans? Från vad jag antar så är den dubbad direkt från Sabans engelska bearbetning av serien. Det blir att kolla på svenska Precure en stund framöver alltså. :-)
0 x
BildBild

Användarvisningsbild

lord_zubat
Star Moonie
Star Moonie

Re: Vardagsrummet

Inlägg av lord_zubat » 22 jul 2017, 22:59

Igendjuret skrev:
21 jul 2017, 18:18
Idag hade jag tillfälle att tjuvanvända en TV med Netflix (jag själv har inte ens ett Netflix-konto) och så upptäcker jag att Smile Precure (Glitter Force) inte bara finns där utan också att det dubbats till svenska! :O Det känns som om jag levt under en sten! Varför har ingen skrivit om detta någonstans? Från vad jag antar så är den dubbad direkt från Sabans engelska bearbetning av serien. Det blir att kolla på svenska Precure en stund framöver alltså. :-)
Dra ända in i köttbullarnas hämnd... Men då se nu... har den nån svensk titel?

Appropå ingenting. Jag hoppas du hojtar till nästa gång du tänker fara österut. Sitter och gluttar på gamla bilder och längtar redan tillbaka. Finns ju en Svensk-by uppe i Sapporo, fast gör sig trevligast på sommaren, påminner om närkrokarna vid Leksand med alla björkar och skumma granar. Nu är ju Sapporo några timmar närmare i och med att shinkansen öppnade ända till Hakodate. Brukar vara mildare väder än i söder. Tokyo väntas befara sig med hela 34 grader idag, för att inte förglömma de två tyfoner som är på väg...

Liksom fördelen med att åka på våren. Även om tyfoner förekommit så pass tidigt som i maj så är chansen inte så stor att råka på en förrän framåt regnperioden. Värst är de tydligen kring hösten. En annan minns när man lojt skrev "bara så ni vet så är det en tyfon på väg hit, men jag bor nära tunnelbanan" från hotellrummet i Tokyo, för att dagarna senare upptäcka hur roligt det var att sitta fast i Tokyos undre värld i 30 minuter... och med dåligt laddad mobil.

Men än mer intressant vilka stora nyheter det blev i Rapport, Aftonblaj, m.m. i proportion till när Kumamoto och Sendai drabbades av jordbävningar...
0 x

Användarvisningsbild

Igendjuret
Chat/iRC Moderator
Chat/iRC Moderator
Galaxy Moonie
Galaxy Moonie
Kön:
Kontakt:

Vardagsrummet

Inlägg av Igendjuret » 31 aug 2017, 15:31

Serien heter Glitter Force även på svenska. Förmodligen var det ett krav uppifrån och inget som de två namngivna översättarna kunde göra något åt (i det här fallet är den ene också ljudtekniker samt dubbregissör.) I själva serien kallas de ganska konsekvent för "Glittergänget", nån gång tyckte jag mig höra "Glitterstyrkan" också. Jag har också kommit fram till att "Glittergängskrigare" vilket är det tjejerna här kallar sig för att det är en väldigt trevlig term. :-) Kanske tom så går det att bygga en svensk Glittergängs-kanon ur de här översättningarna? ;-)

Nu började DokiDoki! PreCure alldeles nyss nästan (18:de augusti) på Netflix, där heter den nu Glitter Force Doki Doki. Får se när jag har tid att beta av allt det här alltså...
lord_zubat skrev:
22 jul 2017, 22:59
Finns ju en Svensk-by uppe i Sapporo, fast gör sig trevligast på sommaren, påminner om närkrokarna vid Leksand med alla björkar och skumma granar. Nu är ju Sapporo några timmar närmare i och med att shinkansen öppnade ända till Hakodate. Brukar vara mildare väder än i söder.
Det kände jag inte till minsann! :O
0 x
BildBild

Användarvisningsbild

Trådskapare
Duzu
Administratör
Administratör
Solaris Lunares
Solaris Lunares
Kön:
Ålder: 24
Kontakt:

Vardagsrummet

Inlägg av Duzu » 12 sep 2017, 20:20

För er som inte vet så kan man nu använda emojis på forumet 😍. Tyvärr så får man kopiera och klistra från olika källor efter som i nu läget så finns det ingen inbyggd lista i forumet 😡
0 x
Bild

Användarvisningsbild

Igendjuret
Chat/iRC Moderator
Chat/iRC Moderator
Galaxy Moonie
Galaxy Moonie
Kön:
Kontakt:

Vardagsrummet

Inlägg av Igendjuret » 07 nov 2017, 23:45

Det är ju just typiskt det här. Efter att ha rest till Japan så öppnas det både upp ett Sailor Moon-café och en Sailor Moon Store i Tokyo senare samma år. :-) Frågan är hur länge de kommer finnas och om man i så fall lyckas återvända dit inom tillräckligt kort varsel för att kunna besöka platserna.
0 x
BildBild

Användarvisningsbild

lord_zubat
Star Moonie
Star Moonie

Vardagsrummet

Inlägg av lord_zubat » 10 nov 2017, 21:45

Det är väl som alla gånger de haft Sera Myu tillställningar alla gånger man inte kunnat åka dit...
0 x

Användarvisningsbild

Igendjuret
Chat/iRC Moderator
Chat/iRC Moderator
Galaxy Moonie
Galaxy Moonie
Kön:
Kontakt:

Vardagsrummet

Inlägg av Igendjuret » 12 nov 2017, 22:17

Det hade varit kul att gå på en Sera Myu någon gång! Men det ska mycket till för att planera in en sån grej. De hade en utlottning för Pretty Guardians-medlemmar (den nya fanklubben) som bor utanför Japan om att få chansen att köpa VIP-biljetter inför den senaste musikalen som var 'Le Mouvement Final'. Alltså inte en fråga om att vinna en biljett direkt utan att få lov att köpa en.

Läste att Yoko Ishida kommer besöka ett mangakonvent i New York (Anime NYC) nu denna månad. Fasen vilka gäster de får över på deras konvent därborta. Tänk att jänkarna till och med fick dit Naoko Takeuchi en gång på San Diego Comic-Con på 90-talet.
0 x
BildBild

Användarvisningsbild

lord_zubat
Star Moonie
Star Moonie

Vardagsrummet

Inlägg av lord_zubat » 13 nov 2017, 20:31

Tyckte det var ganska ballt att gå på japansk symfonikonsert när jag var där sist. Tror biljetterna gick på rafflande 600 kr inkl avgift från han som köpte dem åt mig. Huserades till den nog ganska okända orten Miyakonojo (http://www.worldatlas.com/img/locator/c ... or-map.jpg) som ligger mer än halvvägs från Kagoshima till Miyazaki i södra Japan.

Jag vet inte om det var regnet eller att det var helgdag som gjorde det men kusligare stad har jag då aldrig besökt. Men det var väl som vilken random postmodernistisk-betong-stad som helst egentligen, ett mindre Tokyo utan turister. Det osade liksom lite Sovjet-känsla på något vis (fast det kanske beror på tidigare besök i Ukraina).

Men anledningen till det långväga besöket var inte för att det var en konsert, utan för att självaste Joe Hisaishi dirigerade. Han var ganska lättsam och humoristisk tyckte jag av det man såg. Nu uppfattade jag inte vad de sa om att använda kamera osv men jag tror inte man fick filma/fota så därav fick jag bara bilder på utsidan av konserthuset.
► Visa Spoiler
Annars så är det ganska charmigt ändå med städer bortom turistnormerna. Kanazawa var en sån stad, kanske blir mer turistmål nu när snabbtåget från Tokyo bara tar 2,5 timme...

Eller bara en sån sak som att åka ut på landsbygden där det inte är turistmål på folks top 50 lista. Även om man bör besitta vissa japanska fraser så går det alltid att göra sig förstådd på nått sätt. En rekommendation till dig och alla andra som planerar att åka till Japan i framtiden.

Självklart är standardorterna Tokyo och Kyoto väl värda ett besök, men inte värt att lägga all tid på. Finns så oerhört mycket mer att se, plus att man slipper alla överbefolkade platser.

Jag märker skillnaden nu mot för 10 år sen hur mycket folkökning det blivit bland turisterna. Då kunde man gå på Ghiblimuseet i lugn takt utan att trängas. Idag är det överbefolkat och nästan omöjligt att få tag i biljetter om man inte bokar innan man ens kommit till Japan. Jag minns när jag gick in i en presentbutik i Meiji-templet i Tokyo sist och fick utstå både armbågar och buffliga ryggsäckar som hänsynslöst ignorerades av vederbörande. Nu beror väl detta på kulturkrock (amerikaner brukar visst vara lite buffliga och raka sägs det ju...) men det blir en väldig kontrast till det annars så artiga folket i Japan.

Ibland undrar man hur de själva står ut med alla otrevliga och griniga turister. Minns hur en person på ett forum sa att man kunde bete sig hur som helst i Japan för alla reagerade bara med ett smile och låtsades inte om det. Väldigt arrogant uppfattning.

USA verkar alltid dra till sig massa röstisar och annat intressant folk till de där konventen. De höll ju ett Star Wars konvent i London i fjol, där bl.a. Mark Hamill och framlidne Carrie Fisher medverkade. Det är väl det närmaste i Europa som dykt upp på sistone. På animefronten vette sjutton dock...
0 x

Skriv svar Föregående trådNästa tråd